ANWAR IBRAHIM CABAR REUTERS DAN FILIPINA THE PHILIPINE INQUIRER DEDAHKAN ‘BUKTI’ PENGLIBATANNYA DALAM INSIDEN DI LAHAD DATU






Dahulunya inilah pemimpin Malaysia yang mengagungkan kebebasan media antarabangsa sehingga sanggup menggunakan mereka demi untuk mencemar dan memberikan gambaran buruk kepada Malaysia.



Tetapi, kini dalam insiden pencerobohan di Ladah Datu, Sabah, Anwar Ibrahim menerusi Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mencabar dakwaan media antarabangsa yang mengaitkan Anwar Ibrahim dan menegaskan laporan berkenaan telah di putar belit untuk mengalihkan fokus daripada kegagalan kerajaan menangani insiden berkenaan.



Azmin Ali yang mempertahankan ‘bos’nya itu menemplak media antarabangsa seperti Reuters dan portal Filipina The Philipine Inquirer yang melaporkan sumber risikan Filipina mendakwa seorang pemimpin yang rapat dengan Anwar Ibrahim telah mengadakan pertemuan dengan penceroboh bersenjata terbabit di Sabah. Ini tidak mengejutkan dan Kerajaan Malaysia dan UMNO dalang dalam kejadian ini.



Akibat terlalu taksub mempertahankan Anwar Ibrahim, Azmin Ali sanggup melibatkan kepimpinan Kerajaan Malaysia dalam insiden ini. Persoalannya, adalah tidak masuk akal kerajaan sendiri yang menggalakkan pencerobohan dan tidak menyelesaikan masalah pencerobohan yang secara terang mengancam keselamatan negara?



Dengan memetik kata-kata Azmin Ali di dalam Yahoo Malaysia yang diambil dari Malaysia Insider.



“Saya tidak terkejut kalau ada pihak luar digunakan untuk memburukkan Anwar,” katanya kepada The Malaysian Insider.



“Ini semua tuduhan yang tidak berasas dan cuba mengalihkan pandangan dari isu sebenar ... kita minta jangan alihkan pandangan rakyat, bagaimana keselamatan lautan dan wilayah kita boleh dicerobohi,” tegasnya.



Jelas ahli Parlimen Gombak itu lagi, setiap tuduhan yang dibuat juga perlu dikemukakan dengan bukti.



“Siapa yang buat tuduhan kepada Anwar perlu kemuka bukti ... bukti kukuh perlu ada sebelum buat tuduhan,” tegasnya, dan menambah, “ini memang kerja UMNO, padamkan fakta dan mengalih perhatian rakyat.”



Dengan tidak berpijak di bumi yang nyata, Azmin Ali telah mengaitkan insiden Laha Datu dengan politik dan menjelaskan, tuduhan yang dikeluarkan terhadap Anwar Ibrahim itu juga bertujuan untuk melemahkan sokongan terhadap Pakatan Pembangkang di Sabah.



“Usaha ini dibuat UMNO dalam pelbagai cara, dulu kita tahu UMNO gunakan pihak luar dari AS (Amerika Syarikat) untuk memburukkan Anwar Ibrahim.





SUMBER: http://cetusankenyalang.blogspot.com/2013/03/anwar-ibrahim-cabar-reuters-dan.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog