UBF Rancangan Fasa Kedua Jeffrey?

Mula-mula Jeffrey dan Jenderal UBF bersemangat merancang sesuatu

Soalnya apakah UBF merupakan fasa kedua rancangan yang menyebabkan operasi Talkak dijalankan pada 1990-91 dan  ini perlu dijawab oleh Datuk Dr. Jeffrey @Gapari Kitingan  kerana  tahap awal dia nampak yakin untuk merencanakan operasi UBF ke arah yang kita tidak tahu hujungnya. Tetapi sekarang dsudah semakin kabur mengenainya  dengan sinar yang semakin malap.

Ketua Turus UBF
Perhatikan bagaimana Ketua Turus UBF merencanakan operasinya untuk kali kedua. Kali ini, Jenderal-jenderal utamanya adalah Jen. Daniel John Jambun, Jen. Raymond Tombung dan Jen. Nilakrisna James. 


Jen. Jambun
Jambun merupakan ketua organisasi haram CigMa yang bercita-cita tinggi mendirikan negara 'Sabah' dan mempunyai kontak dengan pergerakan haram 'Sarawak Merdeka'. Dia telah sekian lama berusaha membawa kes kemerdekaan 'Sabah' ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tetapi belum berjaya hingga sekarang. 

Jen. Nilakrisna
Nilakrisna memiliki pengalaman luas dalam urusan perlarian tamil dan mendedahkannya tentang pengetahuan operasi dan perang gerilya. Agak malang untuk UBF kerana dia telah menyedari kesalahannya, 'bertaubat' meninggalkan Jeffrey untuk bergerak dalam arena politik secara sah. 

Jen. Tombung
Tombung adalah kontak lama Jeffrey dalam rencana lama yang menyebabkannya meringkuk di Kamunting setahun lebih tetapi nampaknya tidak dilibatkan secara nyata pada masa itu dan kali ini mengambil bahagian utama di dalam UBF. 

Jen. (Hindraf ) Uthayakumar
Pada awal operasi, Jenderal (Hindraf) Uthayakumar cuba mendekati UBF untuk merencanakan operasi bersama. Beberapa kenyataan akhbar dan blog menyebarkan kemungkinan mereka merangka kerjasama rapat untuk kepentingan bersama. Tetapi entah apa sebabnya sekarang Hindraf sendiri tidak berani melakukan kontak mungkin kerana tidak sanggup menerima nasib buruk kelak.

'God Save Malaysia'

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog