Mengapa Rakyat Perlu Pertahankan Musa?


KEPIMPINAN yang dinamik membuatkan Datuk Seri Musa Aman melepasi jix 9 tahun kedudukan Ketua Menteri Sabah.



Untuk rekod, sejak zaman Usno, Berjaya dan PBS, Ketua Menteri Sabah hanya bertahan selama 9 tahun; namun selepas Musa di lantik pada tahun 2003, kedudukan Ketua Menteri Sabah tetap orang yang sama selepas 10 tahun.



Musa melalui tiga pilihanraya umum, tahun 2004, 2008 dan 2013, semuanya dimenangi dengan kuasa 2/3 di dewan undangan negeri.



Mengapa Musa perlu dipertahankan rakyat? antara sebabnya ada rekod. Bajet kerajaan negeri misalnya, saban tahun meningkat, malah senantiasa membuat rekod.



Pembasmian kemisikian misalnya, beliau mampu menurunkan kemiskinan daripada double dingit kepada single diggit, daripada 19.7 peratus tahun 2009 kepada 8.1 peratus tahun 2012, jika dikaji lagi kadar kemiskinan semasa, sudah tentu kadarnya akan lebih rendah. Kemiskinan Luar Bandar misalnya jika tahun 2009 berkisar pada angka 32.8 peratus, pada tahun 2012, turun kepada 12.9 peratus. Memang angka itu relatif tinggi, namun berbagai program untuk pembangunan luar bandar seperti agropolitan, 1Azam, Mesej, maka penurunan kadar kemiskinan luar bandar bakal berlaku.



Dari segi pelaburan yang masuk Sabah, tahun 2010 berjumlah RM920 juta, namun tahun lepas telah meningkat kepada angka RM3.5 bilion.



GLC yang dimiliki kerajaan Sabah rata-rata mencipta keuntungan, malah dividen yang dibayar kepada kerajaan Sabah saban tahun meningkat. Penyebab kepada keadaan ini kerana kepimpinan Musa yang beronetasikan kepada kejayaan. Pengalaman beliau sebagai banker, membantu beliau dalam peningkatan pendapatan dan seterusnya keuntungan kepada GLC milik kerajaan negeri.



Melihat kepada rekod dan dinamiknya kepimpinan Musa, diterjemahkan oleh pemimpin akar umbi sepertimana ditunjukkan oleh Ketua- Ketua Bahagian Umno seluruh Sabah, sempena mesyuarat di peringkat bahagian. Ketua-ketua bahagian menzahirkan keinginan akar umbi melalui ikrar, bahawa Musa perlu meneruskan kepimpinan negeri untuk meneruskan kejayaan selain untuk merealisasikan Hala Tuju Sabah.



Dinamiknya kepimpinan Musa terlihat bagaimana perkongsian kuasa melalui semangat barisan nasional senantiasa kukuh, sehingga tiada lapisan rakyat yang merasa tersisih. Semangat kerja berpasukan dan saling membantu merupakan kekuatan Musa dalam memimpin negeri.



Dalam isu royalti minyak atau pemilikan dalam industri minyak dan gas, kedinamikan Musa berunding, memungkinkan harapan rakyat Sabah tertunai, misalnya pemilikan saham melalui LNG9, Sabah diberikan 10 peratus kepentingan berbanding keputusan awal 5 peratus.



Dalam berdepan dengan isu royalti minyak, Musa tidak terikat kepada peratusan yang dibayar, melainkan berapa amoun yang disalurkan kepada Sabah untuk pembangunan rakyat. Musa lebih berminat kepada jumlah yang masuk, bukannya kepada peratusan yang tetap. Bagi Musa, yang mustahak adalah keperluan Kerajaan Negeri daripada segi kewangan diberikan oleh Persekutuan, tidak kira bersumber daripada sektor mana.



Meneruskan kepimpinan Musa beyond PRU-14, merupakan satu cara untuk mengejar ketinggalan Sabah daripada serba serbi. Sebagai ahli perniagaan Musa tahu benar, bagaimana memajukan Sabah untuk rakyat negeri ini.





SUMBER: http://ift.tt/1zKccDX

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog