Kelantan tiada hak, PAS guna R main isu royalti minyak

Hari pertama mereka guna R buat demo tolak Akta 750. Kemudian mereka tabur dalam ceramah, risalah dan banner fitnah isu minyak.

BIla Tan Sri Muhyiddin mahu jelaskan Takiyuddin kata tak boleh jawab sebab hina mahkamah kes masih di mahkamah. Bila letak papan tanda besar-besar yang jelas, begitu juga helah Takiyuddin. Baca FMT SINI



Malam semalam Dato Nasaruddin Daud, exco negeri masih mainkan isu tersebut yang kini adalah hal pendaratan gas di Kota Baru [Unspinners sudah jawab SINI] dan royalti minyak [ada laporan polis hina mahkamah SINI].



Dato Husam Musa yang jelas adalah tangan disebalik isu Royalti minyak dan kumpulan R kata tak ada kena mengena antara R dan PAS. Oleh itu, SPR patut tarik banner R.



MMI SINI ada buat penjelasan dan kami petik berikut:



Kerajaan Kelantan sememangnya tidak layak untuk menerima royalti sebagaimana negeri-negeri lain, termasuk Sabah, Sarawak dan Terengganu, kerana kawasan operasi bahan itu terletak di kawasan tuntutan pertindihan di bawah perjanjian perairan antarabangsa melibatkan negara jiran, Thailand dan Vietnam.



Mengikut peraturan perairan Negara, kawasan kosong hingga tiga batu nautika adalah tertakluk di bawah bidang kuasa atau hak kerajaan negeri, manakala tiga batu nautika hingga 200 batu nautika adalah di bawah Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) di bawah bidang kuasa Kerajaan Pusat.



Sebenarnya ada 2 sebab penting, kenapa Kelantan tidak layak mendapat royalti minyak ;



1) Isu Jarak - Memang tuntutan royalti tak boleh sebab terlebih jarak.

2) Isu Lokasi - Kawasan tersebut turut dituntut Thailand dan Vietnam.



Ini dia peta lokasi untuk rujukan ;







Peta ini cukup jelas memberitahu Kelantan tidak berhak mendapat royalti sepenuhnya, maklumlah Thailand pun ada hak sebab lokasinya, dan Thailand juga adalah pelabur dalam pembangunan kawasan JDA ataupun MTJDA (Malaysia Thailand Joint Developement Area).


Sesuatu yang harus kita faham adalah tindakan PAS ini seolah-olah mahu memperbodohkan rakyat dengan mengajak mereka membuat tuntutan secara membabi buta sedangkan undang-undang sudah menyatakan dengan jelas dan menjawab persoalan kenapa Kelantan tidak mendapat royalti tersebut.





SUMBER: http://ift.tt/1mq3eLK

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog