Sabah Daripada Tebang Hutan Kepada Pemuliharan Hutan


SABAH satu ketika dikenal dengan negeri kaya balak. Malah sesiapa yang sahaja yang ada lifestyle datang ke Semananjung berlagak sebagai tauke balak. Sampai satu ketika, apabila ada Datuk atau pemimpin Sabah bertandang ke sana, mendapat jolokan sebagai tauke balak.



Cerita itu, adalah cerita tahun 70-an dan awal 80-an. Akibat rakusnya para pemimpin pada masa itu menebang balak, maka hutan Sabah, hampir gundul. Kalau tiadanya konsesi Yayasan Sabah, pasti balak di Sabah sudah menjadi lagenda.



Keluasan Sabah adalah 7.362 juta hektar. Pada tahun 2002, hutan yang berbaki hanya 838,132 hektar atau 11.38 peratus keluasan negeri. 11 Tahun kemudian, keluasan hutan Sabah meningkat 1.350,574 hektar atau 18.35 peratus daripada keluasan seluruh negeri. Pada tahun 2025, target keluasan hutan Sabah akan ditingkatkan ke paras 30 peratus daripada keluasan negeri atau hutan Sabah akan menjadi 2,2086,000 hektar. Target itu hanya boleh dicapai, jika tiada perubahan polisi atau kebijakan kerajaan.



Kelusan tanah hutan berkurang, kerana keperluan pembangunan. Demikian juga keinginan rakyat memohon tanah untuk diterokai. Gencarnya rakyat meneroka tanah milik kerajaan yang mengunakan istilah NCR, adalah satu penghalang kepada polisi menghijaukan negeri.



Di laman-laman facebook atau media sosial, ramai pengguna yang tidak bertanggungjawab melimpar tomahan atau dakwaan kepada Ketua Menteri, kononnya rakus menebang hutan, sedangkan hakikatnya tidaklah demikian.



Kerajaan Negeri malah mengupah Firma Antarabangsa untuk mengodit syarikat-syarikat yang mendapat konsesi yang belum tamat tempohnya, agar supaya penebangan hutan sesuai dengan piawaian antarabanga. Kerajaan negeri sanggup membayar kos sebanyak RM1juta setahun, demi ketelusan pembalakan yang dijalankan oleh pemilik-pemilik konsesi. Rujuk Tulisan Datuk Salleh untold story Disini





SUMBER: http://ift.tt/1txmVEB

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog