APA PUNCA BEKAS TIMBALAN MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI WAYTHAMOORTHY DISEKAT MEMASUKI SARAWAK?




Kerajaan Sarawak kali ini meneruskan tradisinya dengan tidak membenarkan bekas Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Waythamoorthy memasuki Sarawak pada Sabtu lepas.



Semua ini atas alasan menjaga perpaduan rakyat Sarawak daripada dicerobohi anasir-anasir jahat yang cuba memecahbelahkan masyarakat Sarawak.



Kehadiran Waythamoorthy ke Sarawak atas jemputan sebuah NGO, SAPA yang telah diharamkan Kementerian Dalam Negeri baru-baru ini.



Namun begitu, SAPA kini tidak lagi diterajui oleh pemimpin terdahulu memandangkan mereka telah diharamkan untuk bergiat dan menggunapakai nama SAPA. Persoalan sekarang, siapakah pemimpin lain yang menggunakan nama SAPA?



Sekatan masuk Waythamoorthy ke Sarawak sepatutnya disusuli dengan tangkapan atas Akta Hasutan 1948 kerana individu itu pada bulan Mei 2014 yang lepas pernah melafazkan kata-kata berunsur ancaman terhadap kerajaan Malaysia semasa ceramahnya dalam satu forum di Kuching, Sarawak.



Kononnya nak perjuangkan isu Akta Hasutan untuk Sabah dan Sarawak tetapi Wathamoorthy lupa dia pernah menyarankan NGO SAPA mengikut jejak langkahnya semasa memperjuangkan Hindraf di peringkat UN satu ketika dahulu; Modus operandi yang sama iaitu untuk menghapuskan Perjanjian Malaysia 1963.



Ini semakin jelas membuktikan pengekalan Akta Hasutan tidak semestinya difokuskan ke atas isu-isu di Sarawak atau Sabah tetapi perlu lebih didalamkan lagi iaitu penghapusan ke atas individu-individu atau pihak dari Semenanjung yang menjadi punca utama hasutan perkauman, keagamaan dan isu Sarawak keluar Malaysia.



Hakikatnya apa yang cuba dibawa Waythamoorthy dan SAPA itu ialah menghasut rakyat Sabah Sarawak untuk menentang pengekalan Akta Hasutan yang kononnya tidak diguna pakai di Sabah Sarawak kerana berstatus negara.









SUMBER: http://ift.tt/1w9Iebb

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog