Isu angka rogol: PR mahu Melayu distereotaip, Aib mereka tak diketahui

Unspinners nak tengok berapa jauh pihak pembangkang nak melalut dalam serangan mereka terhadap Timbalan Menteri Dalam Negeri merangkap Mantan Timbalan Speaker Dewan Rakyat. Dato Wan Junaidi dari Sarawak.

Perlu sebut Sarawak takut orang Semananjung ingat dia dari Kelantan.



Rupanya bertambah hari bertambah biadap mereka ini.



Ia bermula dengan satu penjelasan pihak Kementeriaan dalam Parlimen, lalu mereka serang. Bila dijelaskan mereka buat pekak dan serangnya sebagai rasis. Isteri dia cina ... macam mana boleh rasis? Baca MI SINI



Kini diserang pula hal Wan Junaidi kata secara lalu smahu padamkan kenyataannya dalam Parlimen. Malaysiakini terus memberi laporan akan komen-komen pembangkang.












Pembangkang yang masih hingus dalam tatacara Parlimen tak perlu nak ajar Dato Wan dalam hal ini. Fokuslah pada isu rogol.



Pada sidang bertarikh Mac 19hb, Dato Wan Junaidi telah membentangkan angka rogol bawah umur, Memetik dari kenyataan dalam parlimen adalah berikut :






Angka 2012 menunjukkan ada 1,243 kes atau 80% yang dilaporkan melibatkan orang Melayu. CIna 73 (5%) da India 45 (3%) dan lain-lain 12%.



Angka 2013 untuk Melayu CIna India dan lain-lain adalah 1,147, 62, 32 dan 183.



Namun angka ini perlu diberi komen dan penjelasan. Lalu Wan Junaidi dengan niat tidak mahu kegiatan rogol ini disamaertikan dengan sesuatu bangsa menjelaskan ia berdasarkan laporan.



Dia kata ada pihak yang kurang sensitif dan terima kejadian rogol lalu tidak dibuat laporan dan angka terbut kelihatan rendah.



TIba-tiba kata-kata Wan Junaidi diputarbelit oleh CHong Chen Jen dari DAP Kuching:






Chong terus membuat kesimpulan salah dan akhbar serta media pembangkang gunakan hujah AP DAP dari Kuching tanpa menungapkankata-kata sebenar Wan Junaidi.



Contoh laporan media adalah seperti berikut dalam FMT SINI, SINI, SINI, SINI. Semua cuba menafikan kenyataan Wan Junaidi tanpa menyedari dia menyebut secara am akan angka tertentu lebih rendah dari angka lain.



Mungkin bukan saja Melayu vs CIna dan India. Mana tahu India vs CIna juga dan lain-lain.



Suatu yang jelas adalah mereka seolah-olah mahu angka kes Melayu dirogol dibiarkan tanpa penjelasan supaya sentimen negatif akan terbina terhadap orang Melayu.



Realitinya kejadian rogollebih sering terdengar berlaku dalam kaum lain yang mana kes tersebut tidak dibuat lapran polis. Angka rogol menandakan bangsa tersebut adalah mangsa.



Mereka menyerang Wan Junaidi hingga menuntut dia dikenakan tindakan disiplin.



Akhirnya Wan Junaidi mengatakan dalam kenyataan supaya ditarik balik saja kenyataan tersebut. Terpulang kepada Speaker untuk membbuat keputusan tersebut. Baca SINI



ENtah boleh atau tidak, kami tidak mahir dan bukankah sering di dengar ahli PArlimen berkelahi menuntut ditarikbalik kenyataan???



Isunya Wan Junaidi tidak ada menuduh mana-mana kaum dan kenyataan itu membantu menutup "malu" orang Melayu.



Sebagai Timbalan Menteri pastinya mereka ada pengalaman dari polis dan beliau juga bekas polis yang tahu kaum lain khususnya Cina tidak akan melaporkan pada polis sebarang kejadian sosial yang negatif untuk mengelakkan kaum mereka dipandang negatif.



Berikut adalah angka yang membuktikan keejadian sosial banyak berlaku tetapi ada kaum tidak mahu laporkan:






Jangan ingat Wan Junaidi cakap kosong tak berfakta???



CIna dan India pembangkang ni usahlah nak berlakun tidak rasis dan konon mahu satu bangsa Malaysia. Kenapa mereka perjuangkan NGO dan sekolah cina dna tamil?



Sedarkah kaum-kaum pribumi di Sabah dna Sarwak tu tak ada pun sekolah dalam bahasa mereka padahal mereka Bumiputera? Kamu pendatang yang sudah ada kewarganegaraan dan bukan nak balik ke mother country lagi!!!!!!!!!!!



SUMBER: http://ift.tt/PWhE6N

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog