AYAT PEDIH BUAT ORANG MACAM NURUL IZZAH!!!




Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mempersoalkan tindakan kumpulan gereja di Semenanjung Malaysia yang terus mahu menggunapakai kalimah Allah dalam upacara keagamaan mereka, dengan berkata perbuatan itu "menyakiti hati pihak lain".



"Selama ini kita tidak pernah berkelahi mengenainya kerana mereka (penganut Kristian di Semenanjung) tidak pernah menggunakan istilah itu, jadi mengapa perlu menyakiti hati pihak lain, tak rugi kalau tak guna istilah Allah," kata Dr Mahathir kepada pemberita selepas menghadiri sambutan Tahun Baru anjuran Parti Progresif Penduduk (PPP), di Kuala Lumpur, hari ini.



Menurut mantan perdana menteri itu, istilah bahasa Arab untuk 'Tuhan' adalah sesuatu yang biasa dipakai oleh masyarakat Kristian di Sabah dan Sarawak.



Jumaat lalu, editor majalah mingguan Katolik, The Herald, Rev Lawrence Andrew, berkata gereja di Selangor akan tetap menggunakan istilah 'Allah' dalam upacara yang menggunakan pengantara Bahasa Malaysia di gereja-gereja negeri itu.



Ini berikutan kenyataan pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Ahmad Zaharin Mohd Saad, yang memberitahu pihaknya akan menyenaraikan semua gereja di negeri itu sebelum menghantar surat bagi meminta pihak gereja mematuhi Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran kepada Orang Islam) 1988.



“Kami akan mengutus surat kepada semua gereja di Selangor bagi menghormati enakmen tersebut, katanya.



Enakmen yang diluluskan semasa pemerintahan Barisan Nasional itu turut melarang bukan Islam di Selangor menggunakan 35 perkataan Arab seperti "Allah", "Nabi", "Injil" dan "Insya Allah".



Kenyataan Lawrence telah mengundang kemarahan beberapa pertubuhan bukan kerajaan yang antara lain mengecam tindakan itu sebagai tidak sensitif terhadap umat Islam dan tidak menghormati undang-undang.



Ps: Lepas ni kita tengok Pencacai mana yang nak marah dengan kenyataan Tun Mahatihir ni. Jangan sampai diorang memalukan diri sendiri sudah la!!!





SUMBER: http://semuthitam80.blogspot.com/2014/01/ayat-pedih-buat-orang-macam-nurul-izzah.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog