PRESIDEN DAN TIMBALAN PRESIDEN PAS TIDAK SEHALUAN DALAM MENYOKONG WAN AZIZAH



Tamparan hebat buat Anwar Ibrahim dan Wan Azizah kerana Presiden PAS, Abdul Hadi Awang tidak perkenan terhadap Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.



Sebaliknya, Abdul Hadi menyatakan sokongan terhadap Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor sehingga habis penggal 2018. Sokongan ini diberikan berikutan beliau (Khalid Ibrahim) tidak pernah khianat dalam menjalankan tugas dan amanah kepada rakyat.



Sebelum membuat keputusan tersebut, Abdul Hadi Awang telah membuat survey di peringkat akar umbi bagi mendapatkan jawapan. Hasil survey itu jelas menunjukkan akar umbi tetap mahukan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dan sekaligus menolak calon Wan Azizah.



Sebelum ini tegas Anwar, Mesyuarat Pakatan Pembangkang yang telah diadakan sebelum ini menyokong pemilihan Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor. Bagaimanapun, wakil PAS ketika mesyuarat itu ialah Mohamad Sabu @ Mat Sabu menyokong usul yang dibentang Anwar dengan melantik isterinya sebagai Menteri Besar.



Ramai mengetahui Mat Sabu itu adalah pengikut setia Anwar Ibrahim dan tergolong dalam golongan Anwarinas. Oleh itu, tidak hairanlah jika keputusan Mat Sabu itu memihak kepada Anwar Ibrahim dengan menyokong Wan Azizah serta membelakangi PAS.



Tiada sebab kukuh untuk Khalid Ibrahim disingkirkan sekiranya melihat rekod kecemerlangan beliau dalam perkhidmatan sebagai menteri besar melainkan ia dendam politik peribadi di kalangan pemimpin tertinggi PKR.



Tegas Abdul Hadi lagi, andai Khalid Ibrahim terlibat dalam skandal seperti pecah amanah, salah guna duit atau kuasa juga rasuah, itu sememangnya boleh ditukar. Tetapi, jika mempunyai urusan lain dan boleh diuruskan, tetapi bukan cara menukar menteri besar yang dianggap suatu tindakan terakhir kepada jalan penyelesaian masalah.



Sekiranya didapati alasan yang diberikan untuk menggantikan Khalid Ibrahim sebagai menteri besar munasabah seperti di atas maka wajarlah ditukar. Akan tetapi sehingga kini Khalid Ibrahim tidak sampai kepada peringkat khianat terhadap amanah dalam mentadbir rakyat Selangor makan tindakan menukarnya itu adalah salah.



Jika Anwar Ibrahim menganggap Pakatan Pembangkang bertujuan perjuangan ya itu untuk perjuangan peribadi maka itu adalah sangat bertentangan kerana PAS berjuang kerana rakyat.








SUMBER: http://ift.tt/1tL9mNL

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog