Bersembunyi Daripada Rais Bukti Mutalib tidak Menghormati Undang-Undang

Mageswari M, The Star

Saman dikirim ke alamat palsu tentu tidak akan sampai-sampai


KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi telah memberikan seorang blogger sampai 2 Jun untuk menanggapi tuntutan pencemaran nama baik yang diajukan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim terhadapnya.


Suruhanjaua Kehakiman Amelia Hong Geok Tee Abdullah memberikan blogger Abdul Mutalib Mohamed Daud ultimatum setelah perjumpaan dengan ketua kounsel Dr Rais, Sahabudin Shaik Alaudin, dalam kamar hakim pada hari Isnin.

Bercakap kepada media kemudian, kounsel bersama Dr Rais -Norhani Nordin berkata: "Kami telah mengiklankan salinan dengan salinan tuntutan di alamat yang terakhir diketahui blogger di Sabah tetapi tidak mendapat respon apapun.

"Jika ia gagal untuk menampilkan diri, kita akan memasuki penghakiman dalam tuntutan terhadapnya," tambah Norhani.

Dr Rais mengemukakan dokumennya pada tarikh 10 Mac untuk memulakan perkhidmatan pengganti melalui iklan dan juga dimasukkan salinan tuntutan di papan pengumuman Mahkamah Tinggi.

Dia menuntut Abdul Mutalib untuk pencemaran nama baik atas tuduhan bahawa menteri telah memperkosa pembantunya.

Dalam samannya, Dr Rais kata Abdul Mutalib telah menerbitkan empat artikel fitnah di weblog Sabahkini on Jan 1, 3, 5 dan 7 dengan foto menteri dan kata-kata palsu yang jahat, ia menyiratkan perilaku penzina dan tidak bermoral.

Rais adalah menerapkan untuk mendapatkan perintah memaksa tertuduh untuk menghapuskan rencana memfitnahnya dari blog berkenaan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog