BAGAIMANA USUL KEPIMPINAN ULAMA DIKATAKAN MELANGGAR PERLEMBAGAAN PAS?




Usul disuarakan Pemuda PAS Kawasan Gombak yang mempertahankan kepimpinan Ulama terpaksa ditolak disebabkan alasan ia melanggar Perlembagaan PAS.



Pengerusi Tetapnya, Misbahul Munir Masduki terpaksa ditolak dalam dibincangkan dan diperdebatkan semasa Muktamar Pemuda PAS kali ke-54.



Misbahul dipaksa menolak usul itu berikutan beberapa perwakilan membantah usul yang dikemukakan untuk mempertahankan kepimpinan ulama dalam PAS.



Dalam usul yang dibawa Pemuda PAS Gombak, mereka mencadangkan kepimpinan tertinggi PAS seharusnya datang daripada golongan Ulama seperti mana jawatan Presiden PAS.



"Seorang Presiden secara realistiknya perlu menghampiri syarat-syarat al-alim al-faqih bagi membolehkannya mengutarakan pandangan dan membuat keputusan.



"Oleh kerana Presiden sepatutnya datang daripada golongan ulama, maka sewajarnya juga timbalannya datang daripada ulama untuk pastikan kesinambungan," kata usul itu.



Ketika dibahaskan, seorang perwakilan mengingatkan Perlembagaan parti tidak menyebut bahawa kepimpinan dalam parti mesti diterajui seseorang yang berstatus ulama.



Menurut Misbahul, jika mahu hanya ulama yang memimpin Pas, Perlembagaan parti perlu dipinda.



Selain usul kepimpinan Ulama, empat usul lain yang dikemukakan dengan dua daripadanya yang menyentuh soal Tahaaluf Siyasi dan menentang kekejaman terhadap gerakan Islam Bangladesh diluluskan tanpa dibahas.





Sementara usul menentang dasar Kabotaj di Sabah dan Sarawak dibahas sebelum diluluskan muktamar.





SUMBER: http://cetusankenyalang.blogspot.com/2013/11/bagaimana-usul-kepimpinan-ulama.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog