Shafie Apdal cuci tangan, lari dari "collective responsibility"


Menteri Kesejahteraan Bandar Dan Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan, menafikan dakwaan Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah Mohd Shafie Apdal bahawa anggota kabinet tidak dimaklumkan mengenai masalah syarikat pelaburan negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Shafie semalam dilaporkan berkata “kabinet juga tidak jelas berhubung sesetengah isu berkaitan syarikat itu, Justeru, kami tidak boleh dipersalahkan.”

Sungguhpun tidak merujuk langsung kepada Shafie Apdal, twitter Rahman malam tadi menyatakan anggota kabinet beberapa kali diberi taklimat oleh Menteri Kewangan Kedua Datuk Husni Handazlah mengenai 1MDB.


Malah Rahman memuat naik muka hadapan buku “1MDB factsheet” yang diedarkan dalam mesyuarat kabinet termasuk info mengenai status terkini pelaburan, harta dan hutang 1MDB ada dimasukkan.

“Sebenarnya isu 1mdb banyak kali dibincangkan dalam kabinet. Banyak info yang dimaklumkan oleh MK2. Buku factsheet juga ada diedarkan. Pandangan saya, tidak ada sebab kenapa isu tak cukup penerangan, tak ada penerangan atau tidak dimaklumkan dalam kabinet menjadi polemik”

Malah Rahman turut mendedahkan bahawa, dalam buku yang diedarkan beberapa bulan lalu turut mempunyai surat Menteri Kewangan Kedua yang meminta ahli kabinet yang mahukan info lebih atau penerangan lanjut agar menghantar pertanyaan terus kepada beliau.

SUMBER: http://ift.tt/1LNIuWo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog