PERLANTIKAN LAJIM UKIM SEBAGAI PENGERUSI MPN SABAH PUNCA DR ROLAND CHIA LETAK JAWATAN




Masalah dalaman PKR Sabah semakin meruncing sehingga menyebabkan ADUN Inanam, Dr Roland Chia mengambil keputusan meletak jawatan sekali gus membuka cerita baharu pergolakan PKR Sabah.



Biarpun peletakan jawatan ADUN Inanam itu dikatakan atas faktor kesihatan seperti mana yang dinyatakannya dalam entri di Facebook dan Twitter miliknya, namun pendedahan Pengerusi SAMM, Cheg Bard telah membuatkan masalah dalaman PKR Sabah yang berkait rapat dengan Azmin Ali dan Anwar Ibrahim didedahkan.



Persoalannya sekarang, kenapa sekarang dan bukan selepas Pemilihan PKR 2014? Apakah ini ada kaitan dengan selepas Laporan RCI Sabah di mana sekarang ini semakin meruncing di Sabah angkara ketidakpuasan hati pembangkang Sabah terutama PKR Sabah dan DAP Sabah?



Bercakap mengenai peletakan jawatan Roland, seperti yang diperkatakan Chegu Bard, ia berpunca daripada rasa tidak puas hati kerana tidak terpilih di dalam barisan kepimpinan Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Sabah.



Menurut sumber dalaman PKR, Dr Roland juga dilihat marah dengan Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Sabah, Datuk Seri Lajim Ukin yang tidak menyenaraikannya sebagai 'orang kuat' parti bagi negeri itu sendiri.



"Roland bengang dengan Lajim kerana tidak senaraikannya dalam 'line up' MPN Sabah," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.



Begitu pun, Lajim menafikan perkara ini sebaliknya menyatakan Roland masih lagi ADUN Inanam dan anggota PKR.



Dalam pada itu, Lajim ketika dipetik sebuah portal menjelaskan Dr Roland masih lagi ADUN Inanam.



Lajim juga tidak menolak kemungkinan akaun Facebook ADUN Inanam berkenaan digodam.



Sementara itu, sebuah portal melaporkan kenyataan Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli yang menyatakan kedudukan Dr Roland hanya akan diketahui sebaik sahaja dia pulang ke Malaysia setelah mendapatkan rawatan di luar negara.



Rafizi turut mengakui menerima surat daripada pihak Dr Roland yang menyatakan keadaan kesihatannya sekali gus memberitahu hasrat untuk meletakkan jawatan.



Dalam pada itu, seorang lagi sumber dalaman parti menyifatkan Dr Roland masih muda dan faktor kesihatan hanyalah alasan untuk meletakkan jawatan.



"Dr Roland masih muda dan sihat, doktor perubatan buat pengumuman letak jawatan kerana kecewa tidak dilantik sebagai Ketua Perhubungan PKR Sabah.





"Sebaliknya Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim melantik Lajim. Ini kes kurang kasih sayang," jelas sumber itu.





SUMBER: http://ift.tt/1zDIpAi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog