Bomba latih malim gunung ilmu menyelamat

MALAYSIAKINI

 


Semua malim gunung akan diberikan pendidikan ilmu menyelamat sebagai persediaan menghadapi bencana gempa bumi, kata Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan hari ini.

Kata Abdul Rahmah, langkah itu dianggap penting kerana malim gunung adalah orang responden terawal jika bencana berlaku.

"Jabatan Bomba dan Penyelamat juga akan membekalkan mereka dengan peralatan yang sesuai untuk kerja-kerja menyelamat," katanya.

Abdul Rahman berkata demikian mengulas kemalangan maut membabitkan pendaki Gunung Kinabalu pada minggu lalu.

Dalam kejadian pada Jumaat itu, kawasan Ranau di Sabah digegarkan gempa bumi berukuran 5.9 magnitud kira-kira jam 7.15 pagi.

Sehingga petang ini jumlah mangsa yang terbunuh adalah 18 orang termasuk tujuh dari Singapura dan masing-masing satu dari Filipina, China dan Jepun.

Abdul Rahman berkata, sebagai langkah tambahan jabatan bomba akan menempatkan peralatan menyelamat yang sesuai di Laban Rata dan pejabat pengurusan di kaki Gunung Kinabalu.

"Dengan cara ini malim gunung yang memang mempunyai banyak pengalaman dalam topografi tanah tinggi boleh membantu kerja awal mencari dan menyelamat jika kemalangan berlaku," katanya.

Gegaran gempa bumi pada Jumaat lalu turut dirasai di kebanyakan tempat di Sabah termasuk Ranau, Tambun, Tuaran, Pedalaman, Kota Kinabalu dan Kota Belud.

Ekoran itu, pihak berkuasa membatalkan semua aktiviti mendaki Gunung Kinabalu sejak tiga hari lalu.




SUMBER: http://ift.tt/1QEcHYF

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog