Persoalanya: Xavier Andre Justo Orang Luar.Di Tangkap Polis Thailand. Kenapa Mahathir dan Konco-konconya Di Malaysia Semcam Histeria Membela Dia?


"KALAU TIDAK BERADA-ADA,MASAKAN TEMPUA BERSARANG RENDAH?"

                          
                         

IsniN,Jun 29,2015 at    pm.

PADA JAM 1.15 pagi bersamaan 25 hb.Jun 2015 Utusan online ada menyiarkan laporan sensetif berhubung dengan kenyatan dari 1MDB.

Pada masa yang sama juga Utusan online ada juga menyiarkan satu laporan dari Bangkok Post yang ada hubung kait dengan penangkapan polis Thailand, ke atas bekas pegawai PetroSaudi, Xavier Andre Justo.

Di bawah ini ada penulis turunkan laporan yang telah disiarkan oleh Utusan online itu.

Akibat dari laporan yang tersiar di media temptan dan media antarabngsa dengan hangatnya?

Maka secara kilat seorang individu dilihat telah membuat komen secepat kilat atas tindakan polis Thailand itu.

Individu itu tak lain tak bukan ialah Dr. Mahathir Mohamd dan kemudian diikuti pula oleh konco-konconya pula.

Speaker Dewan Negeri Sabah, YAB Datuk Mohd Saleh Karuak,dilihat secepat kilat juga segera response (menjawab) berhubung dengana komen yang telah dibuat oleh Mahathir itu bersabit tindakan polis Thailand itu.


KUALA LUMPUR 24 JUN  (Utusan online). 

Syarikat pelaburan strategik negara Malaysia Developement Berhad 1MDB menegaskan sebahagian email dan dokumen yang bocor seperti disaiarkan dalam sebuah blog Serawak Report sebelum ini didapati telah dipinda.

IMDB dalam satu kenyataan di sini hari ii berkata,akibat daripada perbuatan itu,pelbagai tuduhan telah dilemparkan tehaap 1MDB.

Datuk  Seri Najib Tun Razak sasaran utama
 Mahathir dlam isu 1MDB
Kata 1MDB pihaknya mengambil maklumat mengenai sisatan itu selepas merojok beberapa laporan tentang penahanan seorang bekas kakitangan  PetroSaudi International Ltd ( PetroSaudi) di atas percubaan memeras ugut maklumat e-mail milik syarikat minyak dan gas tersebut.


"Kami yakin pihak berkuasa yang bertanggung jawab akan menyisat kes tersebut dengan teliti termasuk menentukan fakta-fakta mengambil tindakan sewajarnya mengikut undang-unandang.

Seperti sebelum itu 1MDB Sentiasa memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan berhubung kes in," kenyataan itu.

SEMALAM sebuah akhbar Thailand, Bangkok Pos melaporkan polis Thailand telah menangkap seorang bekas pegawai PetroSaudi Xavier  Andre Justo 49,dan mendakwa warganegara Switzerland itu atas tuduhan cuba memeras ugut syarikat berkenaan.


Ketua polis Thailand Jeneral  Somyot Pumpunmuang berkata, pihaknya turut mengeledah kedimanan Xavier Andre Justo dan merampas sebuah komputer dan bebebrapa peralatan lain yang dipercayai digunakan dalam jenayah itu.

Katanya,Xavier Justo merupakan eksekutif  PetroSaudi sebelum melarikan diri ke Thailand.

"PetroSaudi telah membayar Xavier Justo sebanyak US4.14 juta (RM14.59juta) selepas mendapati beliau melanggar peraturan dan syarat syarikat itu.

"Dua setahun selepas dipecat daripada PetroSaudi, Xavier Justo dikatakan cuba memeras ugut syarikat yang berpengkalan di Arab Saudi sebanyak US 2.66 juta (RM10 juta) dengan mengancam akan mendedahkan maklmat sulit perniagaan yang didakwa dicuri dari syarikat itu sekiranya permintaan itu tidak dipenuhi," katanya.

Berikutan daripada cubaan peras ugut itu beberapa e-mai dan dokumen telah disiarkan oleh Sarawak Report hingga mencetuskan pelbagai tuduhan terhadap 1MDB. PetroSaudi menjadi terkenal di negara ini berikutan kerjasama yang pernah dijalin dengan syarikat pelaburan Strategik Negara 1MDB.

Laporan ini telah tersiar luas di media arus perdana dan juga di portal-portal pro-pembankang di Malaysia.

MACAM KILAT MAHATHIR BUAT KOMEN

Ekoran tersiarnya berita berhubng dengan tindakan tegas oleh polis Thailand  terhadap Xavier Justo itu dan sekaligus telah mendapat liputan luas seluruh media tempatan dan antara bangsa? 

Orang yang paling tangkas membuat komen negatif berhubung dengan tindakan polis Thailand itu ialah Dr.Mahathir Mohamad,hanya bekas PM Malaysia melalui portal pro-pembangkang Malaysiakini.

Katanya,penangkapan pengarah  PetroSaudi International Ltd di Thailand itu sagat mencurigakan yang menurutnya seperti satu konsprirasi peringkat tinggi dan mencurigakan.

Mahathir berkata beliau tidak nampak mengapa seorang pelancung ke Thailand perlu ditankap kerana jenayah yang didakwa dilakukan di Arab Saudi tanpa sebarang permintaan eekstradisi dari kerajaan itu.

Mungkin kerana dia seorang pemgganas,itulah sebabnya dia ditangkap di Thailand. Jika dia hanya mencuri rahsia syaraikat dia tak perlu ditangkap.

"Orang ini datang ke Thailand jelas sebagai pelancung melainkan Arab Saudi minta Thailand menangkapnya.Saya tidak nampak mengapa Thailand terus menankapnya," katanya kepada berita selepas satu majlis di Kuala Lumpur.

DATUK MOHD SALELEH KERUAK SPEAKER (DUN ) SABAH CEPAT MENJAWAB.

Kalau Mahathir biasanya cepat menjawab segala hujah-hujah orang? Dauk Mohd Salleh Karuak,speaker  (DUN) negeri Sabah pun    dilihat semacam tak mahu beri peluang atau beri muka lagi pada Mahathir..

Kini dilihat semakin ramai anak-anak muda yang terpelajar dilihat semacam sudah hilang hormat pada Mahathir yang banyak songil tak tentu ujung pangkal itu.?

Terutama pada krisis kemelut politik antara Najib dan Mahathir dalam isu 1MDFB terng-terangan Mahathir dilihat telah begitu melampau sekali perangainya.

Mahathior semacam merasa dirinya bukan lagi ahli Umno yang pernah jadi PM 22 tahun lamanya atas tiket Umno/BN.




SUMBER: http://ift.tt/1HsSsyd

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog