Pendaki bogel di Gunung Kinabalu berdepan hukuman penjara 3 bulan

OLEH DESMOND DAVIDSON DAN MOHD FARHAN DARWIS

Dua wanita dan satu lelaki warga Kanada, serta seorang warga British 'mengaku' kesalahan mereka dan pihak polis mengklasifikasikan kes itu sebagai tertutup. – Gambar AFP, 10 Jun, 2015. 
Dua wanita dan satu lelaki warga Kanada, serta seorang warga British 'mengaku' kesalahan mereka dan pihak polis mengklasifikasikan kes itu sebagai tertutup. – Gambar AFP



Empat pendaki warga asing bakal berdepan hukuman penjara maksimum 3 bulan jika didapati bersalah atas dakwaan berbogel di puncak Gunung Kinabalu, kata Ketua Polis Sabah, Komisioner Datuk Jalaluddin Abdul Rahman hari ini.

Dua wanita warga Kanada itu, dan masing-masing seorang lelaki warga Kanada dan British, boleh didakwa di bawah Seksyen 294 (a) Kanun Keseksaan jika didapati bersalah kerana melakukan perbuatan lucah di tempat awam.

 Pada sidang medianya awal hari ini, beliau berkata, polis mengklasifikasikan kes itu ditutup kerana semua mereka "mengaku" atas kesalahan yang dilakukan pada 30 Mei lalu.

 Mereka dihadapkan di hadapan Majistret Ranau Dzul Elmy Yunus di Kota Kinabalu semalam, dan kini ditahan reman empat hari di lokap Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Karamunsing sehingga Sabtu.

 Dua wanita warga Kanada dan lelaki warga Belanda itu menyerah diri di balai polis Karamunsing sekitar jam 6 petang Selasa, sementara wanita warga British itu ditahan di Tawau apabila dia ingin berlepas ke Kuala Lumpur, pada hari sama.

 Beliau berkata, polis membuka kertas siasatan berdasarkan dakwaan berbogel di gunung tersebut pada 2 Jun, selepas satu laporan polis dibuat di balai polis Ranau.

"Susulan itu, satu kumpulan khas dibentuk untuk menjejaki dan menahan mereka, dan tangkapan dibuat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada Isnin sekitar jam 4.10 petang," katanya.

Lelaki itu dipercayai antara salah seorang daripada individu yang berbogel. Polis kemudiannya mendapati lelaki itu bukan dalam kumpulan berkenaan dan dia dibebaskan.

 Gambar bogel pendaki warga asing itu menjadi viral dan mencetuskan kemarahan etnik KadazanDusun di Sabah yang menganggap tindakan mereka menghina kesucian gunung yang dipercayai menjadi tempat berehat nenek moyang sebelum diangkat ke syurga.

 Mereka menyalahkan tindakan kumpulan berkenaan mengakibatkan gempa bumi dengan magnitud 5.9 skala Richter melanda Ranau pada Jumaat minggu lalu. Insiden berkenaan mengakibatkan 18 individu terbunuh, kebanyakannnya pelajar sekolah dari Singapura.



SUMBER: http://ift.tt/1Qo6mpw

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog