Meskipun Agong guna jet dulu



Oleh Subky Latif

SEKALIPUN Yang Dipertuan Agong yang mula-mula menggunakan jet eksekutif selepas ia dibeli, adakah PM Najib telah berjaya menjawab soalan yang dihadapkan kepadanya atau satu dalih sekadar melepaskan batuk di tangga?
    
Dapatkah menggunakan nama Yang Dipertuan Agong menghalalkan kerajaan membeli sebuah lagi jet eksekutif mewah sebagai tambahan kenderaan udara lagi bagi kegunaan beberapa kerat VIP, sedang yang sedia ada itupun sudah dirasakan amat bermewah-mewahan.
     
Pembangkang sudah pun mentakwil akan keperluan sebuah lagi jet mewah untuk segelintir VIP sedang yang sedia ada itu sudah lebih daripada cukup dan menggunakan selenggaraan yang tinggi.

Kemudian Tun Dr. Mahathir mungkin mengira yang pembangkang takwil itu adalah amat munasabah, maka dia pun memperkuat tekanannya kepada PM Najib, jawap apa yang telah dibangkitkan itu, jika gagal memberi jawapan meyakinkan, patut benar dia berundur.
   
Di samping digunakan oleh Seri Paduka dulu, Dr. Mahahir dikiranya telah menyambung lidah pembangkang. Apakah pada Najib itu amat haprak buat  bangsa tamadun dan  demokrasi.
    
Orang yang memperleceh kewujudan pembangkang adalah orang yang rendah tamadunnya dan tidak ada kelayakan langsung menjadi perdana menteri. Ia lebih teruk daripada raja feudal zaman purba dan sang diktator pada akhir zaman.
    
Boleh orang seperti Najib menghalalkan pembelian itu dengan dalih ia diguna Agong dulu. Pertama jawapan itu adalah kodi, alasan seperti orang tak pernah sekolah. Kedua, dia cuba menggunakan nama Agong bagi menjustifikasi tabiat pembazirannya.
   
Adakah kerana Agong diatur menggunakan dulu, maka ia tidak boleh ditakwil. Kita sudah ada Agong selama ini, tiada pula sekalian Seri Paduka mahu motokar atau kapal terbang yang diguna sesiapa untuk ke mana-mana.
   
Betulkah Agong yang guna dulu sebaik dibeli? Atau ada orang lain guna dulu? Hanya Allah dan Najib yang boleh menjelaskan.
   
Tunku pergi ke merata tempat tak pernah merasa jet eksekutif. Perdana Menteri Tun Razak merasa guna jet eksekutif bagi menghadiri satu sidang kemuncak antarabangsa sama ada OIC atau NAM. Itupun dia pinjam jet Tun Mustapha, Ketua Menteri Sabah masa itu.
   
Mula negara beli jet eksekuif ialah selepas PM Dr. Mahathir menjalani rawatan pintas saluran jantung. Untuk penerbangan cemas itu kerajaan Malaysia cuba pinjam jet eksekuif Lee Kuan Yew. Pemimpin Singapura itu benarkan pesawat yang ada kemudahan belah jantung dalam penerbangan. Jet Kuan Yew itu tidak sempat diguna kerana Mahathir terpaksa dirawat segera di Hospital Kuala Lumpur.
    
Agaknya tak mahu dilihat leceh atau malu meminjam kepalterbang orang lain, Malaysia pun beli sebuah, dan Dr. Mahahir pun masa itu acap ke luar negara, kadang dua kali dalam masa  tiga bulan dan tidak pelik kalau tiga kali dalam masa dua bulan.
     
Lepas itu negara pun ada lebih dari sebuah jet.  Tiba zaman Najib yang beristeri pintar, dia beli lagi jet yang direnovasi canggih. Masa jet itu dibeli negara tidak cukup duit. Ekonomi dum! Dum! Dum! Ringgit sudah rendah dari Lira Turki, Riyal Saudi dan Baht Thailand.  
   
Dengan inflasi dan harga barang melambung, yang berpendapatan sederhana jadi miskin dan yang miskin jadi fakir, papa kedana bercampah, maka itu Najib beli  jet.
    
Hanya rakyat tanpa perut dan hati saja yang diam. Yang lain sakit hati mendengarnya. Apabila dipinta penjelasan, jawabnya Agong guna dulu. Lepas itu siapa guna hari-hari?



SUMBER: http://ift.tt/1MuoqIr

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog