BADAN bukan kerajaan (NGO) Royalti adalah sebuah badan yang aktif menggerakkan perjuangan tuntutan Royalti di Kelantan.
 
Namun sejak kebelakangan ini usaha tersebut dilihat sebagai tidak konsisten apabila suara-suara agresif aktivisnya dikatakan semakin tenggelam. 
 
Ikuti wawancara ringkas wartawan Sinar Harian Kelantan, SITI FATIHAH AWANG bersama Presiden Royalti, NAZRI DERAMAN mengupas beberapa isu penting yang diperkatakan sejak kebelakangan ini.
 
Apakah fokus NGO Royalti sekarang selepas Datuk Husam Musa yang sebelum ini dianggap sebagai pengasas kepada perjuangan royalti minyak kini tidak lagi berada di dalam pentadbiran Exco Kerajaan Negeri.
 
NAZRI : R (Royalti) tidak bergantung kepada mana-mana pemimpin politik atau kerajaan secara keseluruhannya. Kami adalah NGO bebas daripada ahli politik. Namun tidak dinafikan peranan yang amat berkesan sekali oleh Datuk Husam yang menjadi kepala atau pencetus semangat rakyat dalam memperjuangkan isu tuntutan Royalti ini. 
 
Walaupun ketiadaan Datuk Husam dalam barisan Exco Kerajaan Negeri, NGO R masih menjalankan pelbagai aktiviti tanpa sedikit pun ada niat untuk memberhentikannya sehinggalah perjuangan ini mencapai kejayaan nanti. Sesuatu perjuangan itu tidak seharusnya disandarkan kepada seseorang pimpinan kerana pemimpin boleh datang dan pergi, tetapi perjuangan tetap diteruskan.
 
Ada pendapat mengatakan tuntutan royalti ini hanya sia-sia dan ia hanya gimik kerajaan negeri dalam sensasikan keburukan kerajaan pusat.
 
NAZRI : Perjuangan Royalti ini tidak sia-sia. Sebenarnya telah banyak kejayaan yang telah dicapai antaranya ialah kesedaran rakyat terhadap hak mereka dalam menuntut royalti hasil bumi ini.

Rakyat pada asalnya tidak sedar dan tidak tahu langsung tentang perairan Kelantan mempunyai petroleum sehinggalah kini mereka tahu apa itu Akta Kemajuan Petroleum 1974, Akta Wilayah Laut 2012 (Akta 750) dan lain-lain. 
 
Sebelum ini mereka (rakyat) tidak tahu secara keseluruhannya. Hasil perjuangan ini, kerajaan persekutuan telah pun bersetuju untuk mendaratkan sebahagian petroleum dan diproses di Tok Bali, Pasir Puteh. 
 
 
 
Ini adalah kejayaan hasil dari salah satu tuntutan kami. Bukan niat R dan kerajaan negeri untuk mensensasikan isu ini bagi memburukkan kerajaan persekutuan dan Petronas.

Niat kami hanyalah untuk mendapatkan hak sebagaimana perjanjian petroleum yang telah ditandatangani pada 19 Mei 1975 dan selaras dengan peruntukan Akta Kemajuan Petroleum 1974. 
 
Secara automatiknya apabila sesuatu ketidakadilan itu dilakukan, maka kerajaan persekutuan dan Petronas yang gagal melunaskannya seharusnya dilihat dinilai tidak betul. Bukan kami yang memburukkan mereka.
 
Adakah kerajaan negeri masih menjaga kebajikan NGO R memandangkan NGO R sering kali dilihat tidak mempunyai kerjasama yang utuh dengan kerajaan negeri.
 
NAZRI : Mungkin umum melihat bahawa kerajaan negeri kini tidak mempedulikan isu Royalti dan NGO R. Namun pada hakikatnya banyak isu besar akan menjadi tumpuan apabila musim Pilihan Raya Umum (PRU) atau bila berlaku Pilihan Raya Kecil (PRK).

Seperti PRK Pengkalan Kubor, isu royalti adalah yang paling besar mempengaruhi kempen ketika itu. 
 
Sehinggakan memaksa pihak menteri mengeluarkan pelbagai kenyataan berhubung isu royalti. Berkenaan kerjasama kerajaan negeri terhadap R, sebenarnya tidak ada sebarang masalah.

Sebagai contoh, R dengan kerjasama kerajaan negeri telah menganjurkan dua seminar undang-undang berkenaan Akta 750 (Akta Wilayah Laut) dan hasilnya pihak kerajaan negeri telah pun bersetuju untuk membawa usul bagi menolak akta tersebut dari berkuat kuasa di negeri ini pada persidangan Dun yang akan datang, Insya-ALLAH. 
 
Kalau tidak ada kerjasama yang baik seperti ini, mana mungkin seminar besar seperti itu berjaya dilaksanakan di Sabah dan di Kelantan (Persidangan Meja Bulat) yang mana dihadiri oleh pakar undang-undang, bekas Pengarah Jabatan Ukur dan Pemetaan, bekas ahli Majlis Keselamatan Negara (Bahagian Maritim), Menteri Besar, Exco Kerajaan Negeri, wakil NGO dan pimpinan masyarakat.
 
NGO Royalti dianggap bersikap haluan kiri di Kelantan dan lebih jauh ke hadapan dalam pelbagai program dan aktiviti untuk rakyat. Namun ia tidak melibatkan sayap parti seperti Pemuda mahupun Muslimat Pas.
 
NAZRI: Saya tidak bersetuju kerana kami menjalankan pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti misi bantuan banjir, program kebajikan, program anak muda. Cuma bezanya kami selalu menyelitkan pelbagai gimik sebagai kaedah untuk mendapat perhatian umum. 
 
Soal Pemuda Pas dan Muslimat Pas tidak terlibat dengan aktiviti R juga tidak timbul kerana kami bersikap terbuka untuk membuka semua aktiviti kami untuk disertai oleh sesiapa sahaja.

Sebagai contoh, kami baru sahaja anjurkan program bantah campur tangan 1MDB dalam Tabung Haji dengan kerjasama kepimpinan Dewan Pemuda Pas Negeri. 
 
Kami juga bersama dalam program anjuran Pemuda Pas iaitu demonstrasi membantah kekejaman Rejim Myanmar ke atas Umat Islam Rohingya di Arakan, Myanmar pada bulan lepas. Maka isu tidak bekerjasama itu tidak timbul kerana mungkin pihak yang mendakwa itu tidak nampak kerjasama itu terjalin.
 
Ramai berpendapat R kini tidak kuat dan tidak seagresif dulu.
 
NAZRI: Saya yakin R adalah antara NGO yang paling aktif di Kelantan. Hampir setiap minggu kami mempunyai program. Cuma kini kami terpaksa memberikan tumpuan kepada misi bantuan pasca banjir bermula dari hari pertama banjir gelombang pertama berlaku. 
 
Hingga ke hari ini kami tidak pernah cuti walaupun sehari untuk menjalankan pelbagai program bantuan. Kini kami siapkan rumah-rumah yang dibina semula dan membaiki rumah-rumah yang rosak.