Pelancong bogel didakwa minta bantuan negaranya

ANTARA POS.COM

Post Pic
 
 
 
PETALING JAYA: Dua warganegara Kanada, antara 10 pelancong asing yang berbogel di atas puncak Gunung Kinabalu dilaporkan meminta bantuan daripada Jabatan Luar Negaranya.
 
Menurut laporan The Canadian Press, jurucakap jabatan tersebut pada Selasa berkata mereka menyedari dua warganegara Kanada itu tidak dibenarkan untuk meninggalkan negara ini.
 
Malah, katanya, pegawai konsular Kanada di sini turut berhubung dengan pihak berkuasa.
 
Agensi berita tersebut berkata jabatan berkenaan tidak dapat mengesahkan identiti dua individu terbabit dengan menegaskan bimbang mengenai privasi mereka.
 
"Namun Kementerian Luar Malaysia mengenal pasti individu tersebut sebagai pasangan adik beradik dari Kanada, Lindsey Petersen dan Danielle Petersen," menurut laporan itu.
 
Pada Isnin, seorang lelaki warga Eropah berusia 38 tahun ditahan tetapi dibebaskan semula pada hari yang sama kerana dia tidak terlibat bersama 10 pelancong asing itu.
 
Pada 30 Mei lalu, seramai 10 pelancong bergambar dalam keadaan berbogel dan membuang air kecil di atas puncak Gunung Kinabalu.
 
Gambar tersebut bagaimanapun menjadi viral di laman media sosial.
 
Tindakan tersebut mendapat kritikan penduduk Kadazandusun yang menyifatkan perbuatan itu sebagai satu penghinaan kerana bagi mereka gunung itu adalah tempat suci.
 
Penduduk tempatan di Sabah turut percaya bahawa kejadian gempa bumi di Sabah pada Jumaat lalu yang menggorbankan 18 nyawa disebabkan tindakan biadap pelancong asing tersebut.
 
 


SUMBER: http://ift.tt/1FNQvpa

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog