Rafizi gesa Mara perjelas pembelian 3 lagi hartanah Australia

THE MALAYSIAN INSIDER

Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli mendakwa, 3 lagi hartanah di Australia dikenal pasti dibeli menerusi Thrushcross Land Holding Ltd yang berdaftar di Kepulauan British Virgin. – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 Jun, 2015.Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli mendakwa, 3 lagi hartanah di Australia dikenal pasti dibeli menerusi Thrushcross Land Holding Ltd yang berdaftar di Kepulauan British Virgin. – Gambar fail The Malaysian Insider



Naib Presiden PKR Rafizi Ramli menggesa Majlis Amanah Rakyat (Mara) beri penjelasan mengenai pembelian 3 lagi hartanah di Australia, sama ada ia turut melibatkan unsur rasuah atau tidak.

Rafizi membuat gesaan itu menerusi badan bukan kerajaan (NGO) National Oversight and Whistleblowers (NOW) yang diasaskannya.

Rafizi mengenal pasti 3 hartanah itu beralamat di 746 Swanston Street, 51 Queen Street dan 333 Exhibition Street.


Ahli Parlimen Pandan itu mendakwa, ia dikenal pasti dibeli menerusi Thrushcross Land Holding Ltd yang berdaftar di Kepulauan British Virgin.

Beliau mendakwa, Thrushcross pula dikawal Mara di bawah anak syarikatnya, Mara Inc menerusi seorang pengarah syarikat itu yang juga merupakan pengerusi Mara Inc.

"Mengapa syarikat yang terlibat dalam urus niaga ini iaitu Thrushcross Land Holding Ltd didaftarkan di Kepulauan British Virgin yang terkenal sebagai destinasi untuk berlindung daripada cukai?

"Mengapa ia tidak didaftarkan terus di Malaysia atau Australia?," soalnya.

Semalam, akhbar The Age Australia mendedahkan Mara membeli satu hartanah dikenali sebagai The Dudley pada harga RM65.2 juta walaupun harga sebenarnya hanya RM51.5 juta.

Lebihan pembayaran itu didakwa disalurkan kepada seorang pegawai atasan Mara, pegawai kanan dan bekas ahli politik.

Pemaju di Australia pula didakwa mengeluarkan invois palsu dengan butiran "perkhidmatan jururunding dan nasihat" daripada firma Malaysia.

"Jika benar, adakah jumlah urus niaga 4 hartanah ini menelan belanja RM244.47 juta dan adakah semuanya dijalankan pada harga munasabah atau harga yang dinaikkan?

"Sekiranya tuduhan penyelewengan dalam pembelian The Dudley mempunyai asas, perdana menteri perlu mengarahkan siasatan menyeluruh termasuk pembelian hartanah lain yang secara keseluruhannya melibatkan ratusan juta ringgit wang amanah rakyat," katanya.



SUMBER: http://ift.tt/1LmbxSr

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog