Kenapa Perlu Tunggu Siasatan Pihak Luar Untuk Dakwa Sarawak Report ? 1MDB Takde Bukti Ke Yang Ia DiFitnah ?

Hebat dakwaan2 pro Najib ekoran penangkapan Xavier, kononnya segala dakwaan dan kritikan terhadap 1MDB selama ini hanyalah fitnah. Dengan Mat Maslan pun ikut sama teruja


"Selaku ketua penerangan Umno, saya minta ahli Umno fikir tiga atau empat kali sebelum mempercayai sebaran melalui media sosial. Kita lihat dan anggap segalanya betul dan ini membuktikan tuduhan asal terhadap 1MDB sudah ada kesangsian," - tmi.

Sebelum itu Zahid juga beri amaran akan ambil tindakan pada media yang 'uli' fakta 1MDB - Mkini.

Lawak beb ! Kalau setakat askar2 Najib jer yang teruja melompat2 itu kira standard la, tapi kalau dua Menteri pun turut sama melompat ..... ni dah kira macam klimaks. Punyalah suka mereka ini dengan berita penangkapan Xavier ! Macam sambut Hari Raya .....

Padahal Xavier belum lagi dihadap ke mahkamah dan disahkan sebagai telah meminda maklumat ! Dakwaan itu cuma datang dari Protection Group International ( PGI ) yang berkata data itu dicuri daripada PetroSaudi dan diedit sebelum dimuat naik ke Internet.


"Penyiasatan kami masih berjalan, tetapi jelas kami sedang melihat kes kecurian data yang besar dan analisis kami menyimpulkan Justo adalah sumber data yang dimuat naik Sarawak Report," - TMI.


WOW ! Hebatnya kredibiliti PGI sampai kerajaan kita boleh percaya bulat2 tanpa menunggu siasatan selesai apatahlagi menunggu keputusan mahkamah ..... itupun jika ada kes terhadap Xavier.

Hmmmm .... dalam kes Petrosaudi-1MDB ini, rasanya kita lebih banyak guna maklumat yang diberikan oleh 1MDB dan Kementerian Kewangan sendiri sebagaimana yang dilaporkan media. 

Maklumat yang diberi tidak lengkap, maka kita tanyalah balik minta penjelasan ..... itu yang diajar oleh guru2 termasuk orangtua kita. Malu bertanya sesat jalan. Diorang tak ajar kita supaya terima secara buta tuli apa yang orang lain kata. Allah berikan kita akal, maka gunakanlah akal itu ! Kita bukan lembu ....

Tapi serius beb .... melucukan melihat keterujaan tahap akut  pro Najib yang menggunakan kes penangkapan Xavier sebagai bukti 1MDB dan Najib itu suci bersih. 

Kita tak kisah sekiranya benar Xavier atau Sarawak Report bersalah menfitnah, maka ambillah tindakan terhadap mereka. Dari dulu lagi kita duk minta 1MDB dan kerajaan supaya saman SR atas artikel2 yang mereka siarkan jika terbukti semua itu tidak benar !

Kenapa nak tunggu siasatan pihak luar dalam kes Xavier ? Bukankah yang difitnah itu salah satunya adalah 1MDB ? Jadi secara logiknya, 1MDB punya maklumat ORI yang dapat membuktikan dakwaan2 SR itu adalah fitnah dan palsu.


"Sebarang tindakan penerbitan dalam negara (ini) berkaitan penangkapan di Thailand, pihak Thailand yang akan lakukan siasatan.

"Dan jika kita boleh pakai hasil siasatan dari pihak Thailand bagi lakukan pendakwaan di Malaysia kelak, maka fakta itu akan digunakan polis dan pendakwaraya untuk lakukan pendakwaan,"
kata  Zahid - Mkini.


Pulak dah ...... kenapa nak pakai hasil siasatan pihak luar kalau 1MDB sendiri boleh sahkan samada artikel2 SR itu adalah tidak benar ?

1MDB hanya perlu buat laporan Polis atas artikel yang dikatakan fitnah itu dan saman. Zahid tidak perlu tunggu hasil siasatan pihak Thailand, beliau boleh dapatkan bukti2 itu dari 1MDB !

Nah sekarang kita pulak tertanya2, kenapa selama ini selepas berpuluh2 artikel SR keluarkan namun pihak 1MDB senyap ? 

Apakah sebelum Xavier ditangkap, pihak 1MDB langsung tidak punya bukti untuk mendakwa yang artikel2 SR yang berkaitan Petrosaudi-1MDB adalah fitnah ?



PS - Artikel mula2 Chedet mengenai 1MDB ( KLiK ) yang dipost pada 27 Oktober 2014, yang saya kira merupakan pencetus minat rakyat kepada isu 1MDB ada ditulis pada perenggan akhir -

18. Mungkin seluruh rencana dalam The Edge adalah fitnah untuk memburuk Kerajaan dan Perdana Menteri. Tetapi jika tidak ada audit oleh pihak bebas dan penjelasan yang munasabah, saya khuatir orang ramai akan percaya cerita dongeng The Edge.

SUMBER: http://ift.tt/1QS4XIf

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog