Tidak Kepada Kerajaan Perpaduan tetapi Ya Kepada Perpaduan Negara


Salleh Said Keruak




Semalam, Naib Presiden PAS berkata, mana-mana kerajaan perpaduan di antara PAS dan Umno adalah terkeluar daripada soalan nya. Seorang ahli politik veteran harus tahu bahawa dalam politik tidak ada yang terkeluar daripada soalan kerana dalam politik apa sahaja boleh berlaku dengan bergantung kepada keadaan.

Bagaimanapun, saya akan bersetuju bahawa kemungkinan yang sangat jauh untuk PAS dan Umno mencapai persetujuan mengenai kerajaan perpaduan. Jika PAS tidak boleh bersetuju dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat nya mengenai Negara Islam dan Syariah Islam undang-undang Hudud, bagaimana pula PAS dan Umno bersetuju mengenai perkara yang sama?

Saya tidak tahu mengapa DAP terus menyindir bahawa PAS dan Umno sedang meneroka kemungkinan untuk membentuk kerajaan perpaduan. Apakah DAP mengatakan bahawa Umno akan meninggalkan Barisan Nasional manakala PAS akan meninggalkan Pakatan Rakyat untuk bersama-sama membentuk satu pakatan yang baru? Ini pasti tidak berdaya maju untuk kedua-dua PAS dan Umno.

Mungkin DAP memainkan permainan memberi maklumat palsu tetapi Lim Kit Siang yang mencadangkan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat meneroka kemungkinan gabungan 'Save Malaysia'. Ia harus diperhatikan bahawa cadangan itu adalah berat sebelah dan Barisan Nasional tidak bertindak balas kepada idea itu.

Sabah dan Sarawak adalah sangat penting untuk Barisan Nasional dan tidak ada cara lain untuk Sabah dan Sarawak boleh menerima PAS sebagai ahli gabungan Barisan Nasional. Jenama PAS politik agama merosakkan dan rakyat Sabah dan Sarawak tidak dapat bersetuju dengan ideologi politik yang membahagikan rakyat jelata.

Marilah kita berhenti segala perbincangan kerajaan perpaduan, kerana itu tidak akan berlaku, dan sebaliknya bercakap tentang bagaimana kita boleh menamatkan politik bahaya yang berunsur bangsa dan agama yang seolah-olah akan memudaratkan perpaduan negara.




SUMBER: http://ift.tt/1S0jrCO

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog