Tiap-Tiap Action itu? Mesti Ada Re-Action.Justeru Jangan Wujudkan Action

Nah..ii dia himpunan "Baju Merah" anjuran Gabungan Ngo-Ngo Malaysia pada 16 hb.Septermber 2015 di Padang Merbok,Kuala Lumpur.




Oleh Haji Abu BakarN inggal
Selaa,Septeember 29,2015 @5.55am

MP DAP Tanjung (Ng Wei Aik) dilaporkan di portal media sosial Malaysiakini,pada hari ini,bertarikh (28/09/2015) pada jam 5.25 semalam petang,didapati diberita bahawa beliau mahu mengusulkan mengutuk perhimpunan halal"baju merah"pada (16 September 2015) anjuran Gabungan Ngo-Ngo Malaysia yang lalu kononnya perhimpunan itu disifatkannya sebagai "perkauaman dan menghasut ketegangan kaum".

Justeru itu MP UMNO/BN pun harus mengusulkan juga satu usul mengutuk sekeras-kerasnya perhimpunan Bersih:4 yang haram,pada (29 dan 30hb.Ogois 2015) itu kerana dilihat ada perbuatan kurang ajar dan biadab oleh beberapa orang gadis remaja kaum Cina yang menyertai himpunan Bersih:4 disekitar Datran merdeka,di Ibu Kota,Kuala Lumpur.

Didapati secara terang-terangan beberapa gadis remaja Cina dilihat macam orang sedang diserang histeria gayanya diliht memijak-mijak dan melayanyak-lanyak,muka hidung,gambar Datuk Seri Najib Tun Razak,Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 yang sah pilihan oleh rakyat.

Perdana Menteri pilihan majoriti rakyat Malaysia,pada PRU ke-13 yang telah berlangsung pada tanggal (05 hb.May 2105) dengan simple majoriti dengan jumlah kerusi parlimen sebanhak 133+1 kerusi berbanding jumlah kerusi Parlimen Malaysia sebanak 222 kerusi semuanya.
Demonstrasi jalanan haram anjuran Ngo Bersih:4 berbaju kuning pada tangal 29 dn 30 hb.Ogos 2015 di sekitar Dataran Merdeka,di Ibu Kota Kuala Lumpur.
Matangnya PRU ke-14 ialah pada  05 hb .May 2018. Tunggu lah tiba masanya.Kalau ada rezeki ANDA  setelah bertarung sengit mungkin  ada chan lah anda ke Putrajaya? Jika tak ada rezeki melepaslah lagi...itu ketentuan dari Allah SWT. Jangan ditangisi.Sabarlah menanti!!!

Pada demonstrasi haram anjuran Ngo Bersih:4 pada hari tersebut didapati bahawa gambar muka hidung Datuk Seri Najib Tun Razak,Perdana Menteri  dan Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden parti Pas,yang merupakan seorang ulama' besar yang sangat dihormati oleh seluruh umat islam di Malaysia ini,

Gadis Cina yang pijak-pijak gambar
muka hidung Najib dan Hadi Awang. nanti lumpuh kaki
baru rasai penangan ulma'
Disamping itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah sebagai Ahli Parlimen(MP) Kawasan Parlimen Marang,Trengganu yang di menaginya pada PRU ke-13 yang telah berlangsung pada 05 hb.May 2013.

Didapati gambar muka hidung mereka telah dipijak-pijak dan dilayanyak-lanyak oleh beberapa gadis remaja kaum Cina semasa himpunan besar-besaran anjuran Ngo Bersih:4. Demonstrasi haram itu nyata disokong oleh parti-parti pembangkang Malaysia.

Apakah MP Tanjung,(Ng Wei Aik) tidak melihat bahawa perbuatan yang biadab yang telah dilakuann oleh gadis-gadis Cina itu bukankah ia merupakan satu perbuatan dan tindakkan yang kurang ajar dan biadab?

Tindakan dan perbuatan biadab itu?Dilakukan oleh mereka di dalam himpunan haram secara besar-besan anjuran Ngo Bersih:4 , berbaju kuning, di sekitar kawasan"Dataran Merdeka" di Ibu Kota Kuala Lumpur, pada tanggal ( 29 dan 30hb .Ogos, 2015 iaitu hanya (02) dua hari lagi Negara Malaysia hendak menyambut ketibaan Hari Kemerdekan Malaysia yang ke-58, yang jatuh pada tanggal (31 hb.Ogos,2015.).

Kejadian seperti tersebut sesungguhnya sangat melukai hati-nurani orang-orang Melayu umumnya tidak dapat diterima sama sekali.

JIKA gambar muka hidung pada (Ibu dan Bapa) YB. Ng Wei Aik dipijak-pijak dan di lanyak-lanyak begitu rupa oleh orang lain? Apa rasanya hati YB.MP DAP Tanjung? Adakah anda tidak marah? Jawabnya anda tentu marah dan berang hati kan?

Datin Dr.Wan Azizah  Wan Ismaail
 Presiden parti ( PKR).
Begitu jugalah dengan hati dan perasaan orang-orang Melayu,jadi begitu mendideh dan menyala api kemarahan mereka kerana diperlakukan begitu rupa oleh gadis remaja kaun Cina yang jadi peserta demonstrasi haram itu?

Mereka jadi begitu marah akibat perbuatan yang yang kurang ajar dan,biadab dan melampau batas adat kesopanan manusia.

Hatta binatang piliharaan pun tidak sanggup tuannya nak melakukan sebegitu zalimnya?

Tindakan melampau dari beberapa gadis remaja Cina di perhimpunan anjura Ngo Bersih:4 itu sangat tidak patut dan melukai hati-hati orang-orang Melayu sangat mendalam dan susah sekali untuk melupakannya?

Lukanya boleh hilang tetapi paruttnya tetap tinggal kekal abadi sepajang hayat.Sekamin di ingat ia menjadi smakian marah.

Penghinaan terhadap para pemimpin kami itu? Samalah ertinya bahawa gadis-gadis remaja itu telah menghina keseluruhan orang-orang Melayu di Malaysia ini tanpa sebab-sebab yang munasabah melainkan kerana hasutan oleh kumpuilan tertentu yang anutan politik yang berlainan dan berbeza sahaja? Sangat bernafsu untuk berkuasa di Putrajaya dengan segera.

Menghina para pemimpin mereka yang sangat mereka sayangi itu?.Pasti mereka sanggup berkorban  apa sahaja dan terus gigih berjuang demi mempertahankan maruah para pemimpinnya yang mereka sangat kasih dan sayang itu telah dierlekeh-lekehkan,sekaligus merupakan penghinaan kepada rakyat yang sedang dipimpinya itu.

Lim Kit Sianag ( DAP).
Pemimpin negara Malaysia adalah merupakan sebagai payung temapat rakyat Melayu  untuk berteduh.Bukan untuk dihina sesuka hati oleh kauam lain seperti mana yang telah berlaku dan dilakukan oleh perserta demonstrasi Ngo Bersih:4.di hari tersebut.yang didominasi 9% kaum Cina.

Menghina pemimpin Melayu? Bererti menghina Melayu? Bila menghina Melayu? Ertinya kaum Cina nak cari fasal dengan Melayu?

Tidakkah itu merupakan satu perbuatan jahat semata-mata nak wujudkan ketengangan kaum? Cara ini dilihat sungguh merbahaya,boleh merobek-robek ke amanan negara yang tercita dan harsu dibasmi segera dari gangguan musuh durjana itu.

Mereka semacam Nak cipta keadan hura-hara memang senanag.Tetapi nak wujudkan keadaan aman damai di antara kaum yang bersifat majmuk di Malaysia ini? Sangat susah jika kita tak mengamalkan sifat-sifat (wasatiah) sifat sederhana yang paling luhur sifatnya?

Tidakkah MP DAP Tanjung itu sedar? Kalau tak sedar cepat-cepat pergi belajar ilmu civik. Atau pun tanya pada Pak Samad Said dan Mat Sabu dan juga pada Datin Dr.Wan Azizah Wan Ismail,Presiden PKR juga tak ketinggalan tanya pada Azmin Ali,Timbalan Presiden PKR yang dilihat telah mendabik dada kononnya perhimpunan haram yang Besih: 4 orbitkan itu merupakan satu demonstrasi yang besar,paling hebat .kononnya boleh menggegar negara,.

Mat Sab ( AMANAH)
.Mereka itu adalah bangsa Melayu dan begitu faham dengan adat dan adab orang Melayu..Yang menghairankan para pemimpin Melayu terutamanya pada para pemimpin parti DAP/PKR/AMANAH.

Langsung tak bersuara diam seribu bahasa? Jadi pondan takut nak tegur segala perbuatan yang telah dilakukan oleh rakan gabungan partinya ketika kaum Cina menghina pemimpin -pemimpin bangsa Melayu dari sebangsa dengan mereka sendiri..

Kini setelah ditubuhkan Pakataan Harapan? Mengambil alih tempat yng ditinggalkan oleh parti Pas? Penulsi lihat begitu sibok dan terhegeh-hegeh pergi jumpa Melayu di kampung-kampung menagih sokongan rakyat Melayu untuk bantu dan sokong perjuangan parti DAP/ Amanah/PKR agar dapat tumbangkan kerajaan  Umno/BN..

Melayu-melayu jenis apakah mereka ini?Bangsanya dihina tak mahu mereka bela? Politik-politik lah.Tapi.Bangsa kita tetaplah bangsa kita buat selama-lamanya..

Mereka dilihat langsung tidak punya rasa malu dan segan sekaligus dilihat semacam tidak bermaruah dah jadi diri lagi sebagai bangsa Melayu? Jadi pondan ketika melihat pemimpin Melayu dihina begitu rupa di khalayak ramai sesuka hati semacam lebih hina daripada perbuatan insan-insan di zaman jahiliyah dulu.?

Tokoh-tokoh pemimpin macam inikah yang harus di pilih dan diangjkat jadi pemimpin negara untuk menjaga dan membela bangsanya? Mereka bukan tokoh-tokohnya,bahakan merka itu petulang crik kesempatan sanggup jual maruahnya demi kepentingan perbadi sendiri?

Tobat seribu kali tobat.Mereka ini tidak perlu dilayan dan  tak usah diterima dengan cara baik ketika mereka mengunjugi rumah-rumah orang-orang Melayu di kampung-kampung?

Mereka ini layaknya harus dihambat dengan penyapu buruk. Apakah Ng Wei Aik anggap perbuatan kurang ajar dan biadab yang dilakukan oleh gadis-gadis Cina pijak dan lanyak gambar Datuk Seri Najib dan Tuan Guru Hadi Awang itu merupkan perbuatan yang baik dan tak perlu dikutuk?

Apakah itu cara budi bahasa dan budayan bangsa Cina sebenarnya? Saya tak fikir begitu? Kalau tidak begitu?

Maka MP Tanjung harus kutuk dengan segera perbuatan lanyak gambar Najib dan Hadi Awang itu. sebaik sahaja perbuatan pijak-pijak gambar Najib dan Hadi Awang itu telah berlaku dah telah disiarkan di seluruh negara sebagai berita di kaca TV-TV tempatan.

Sekaligus disiarkan juga secara meluas di portal-portal media sosial tempatan? Terutamanya di portal median sosial yng pro-pembangjkanag. aJika  Ng Wei Aik secepat kilat mengkutuknya? Nah! Barulah anda boleh disebut-sebut sebagai "wakil rakyat" di Parlimen yang super class  Malanagnya anda hanya diam membisu.Top-top nak kutuk pula himpunan"Baju merah"?

Kononnya anda berpendapat bahawa himpuan "Baju Merah"itu anda sifatkan sebagai perkauman dan menghasut ketegangan kaum? Apakah  Ng Wei Aik tak sedar sebenarnya  himpuan Ngo BersihL: 4 itu yang bersiafat poerkauman menghasut keteganga kaum.

Sebenarnya apakah bendanya ynag telah Datuk Seri Najib dan Tuan Guru Hadi Awang \ada lakukan sebarang kesalahan? Hingga Bersih:4 dan parti-parti pembangkang sanggup menghasut gadis-gadis mentah yang tak tahau apa itu politik?

Tiba-tiba begitu berani pijak gambar muka hidung dua orang pemimpin besar Melayu Malaysia ini  begitu rupa?Kenapa himpunan jalaana haram Bersih:4 "Baju Kuning"mendesak dan menuntut Najib  agar segera berundur?

Sedsangkan matanagnya Pilihan Raya Umum ke-13 itu masih jauh lagi..Lebih kurang  "dua setengah" tahun lagi?

Jika para pembangkang rasa begitu kuat akan dapat sokongan rakyat? Tunggu dan bersedialah bertarung pada PRU ke-14 nanti pada tahun 2018. Jika anda  betul-betul gagah perkasa ? Anda akan menang. Benarkah anda gagah perkasa berbanding Umno/BN? Penulis fikir anda tidk gagah p[erkasa. Cuma achanya aje baka guruh di langit?

Ujung-ujungnya setitik air hujan pun tak jatuh ke bumi?Jika anda tiada cukup tenaga lahir dan batin? Anda akan kecundang sekaliu lagi? Mac anda kecundang.pada PRUke-13 dulu.Anda sanghka hujan hingga ke petang? Tapi panas menjelma  di tengah hari pula?
.
MP Tanjung boleh bawa usul mengutuk himpunan "Baju Merah" anjuran GabunganNgo-Ngo Malaysia itu kononnya menghasut keteganagan kaum?Dan anda boleh bawa seribu usul lagi,di dalam parlimen bila parlimen mula bersidang pada bulan Oktober  nanti.

Itu adalah hak MP Tanjung di negara yang amalkan sitem demokrasi. Sama ada  tuan Speaker Dewan Rakyat terima ke atau sebaliknya? Adalah soal yang lain pula?

Tetapi tak malukah MP Tanjung nak membawa usul itu seolah-olah MP Tanjung itu dilihat begitu jahil berpolitik? Hanya orbitkan sesuatu isu hanya sebelah pihak aje? Iaitu kutuk himpunan"Baju Merah".sahaja. Tahukah anada bagaimana re-action dari himpunan "Baju Merah"? Kita akan bertemu diKajanag pula. Bersedialah  tentangan yang akan "Baju Merah" letupkan kekuatannya?

Azmin Ali ( PKR)

Sementara isu kesalahan pihak Bersih:4 yang tak mampu jaga disiplin pada peserta-peserta yang menyertainya?

Seperti kelakuan biadab gadis-gadis peserta himpunan Bersih:4 pijak gambar muka hidung Datuk Seri Najib dan Tuan Guru Hadi Awang hendak disembunyikan di bawah karpet?

Cara itu patut atau tak patut ooi? Jawabnya tentu tak patut. Jika penulis jadi MP di Parlimen?

Penulislah tanapa malu dan segan,tanpa takut dan ragu-ragu sebagai orang pertama di dalam Parlimen,bangun dan akan mengherdik YB  Ng Wei Aik kerana kejahilan anda ketika  membuat penilaian antara betul dan tak betul? Antara mana satu yang benar>? Dan mana satu yang salah perbutannya?

Bersih: 4 "Baju Kuning"buat sesuatu bertentangan dengan undang-undanag?Kononnya semua baik dan betul? Kumpulan "Baju Merah" buat himpunan kononnya semua tak betul dan semua salah?

Kalau Ngo Bersih: tak tunjuk berani? Kumpulan Ngo "Baju Merah' tak pelahap nak adakan demonstrasi jalanan macam orang gila terkinja-kinja di jalan raya lebih gila dari orang-orang yang gila?

Ngo Bersih dengan"Baju Kuning"nya dah pukul gendang cha..cha? Maka Ngo"Baju Merah" pun terpaksalah menari sesuai dengan pukulan gendangnya.Ngo Bersih dah .dah adakan temaysa jalanan (action) hingga 4 kali dah..

Lim Guan Eng (DAP)
Maka Ngo "Baju Merah"' baru re-action satu kali aje? Anda dah begitu gelabah dan berkoko-kokok macam ayam jantan yang dilihat hanya suka berkoko sana berkokok sini?

Tetapi malangnya,tidak pernah menghasilkan  apa telur pun?

Impian tetap dengan impian nak ke Putrajaya? Ingat! Bila ada action? Lambat atau cepat mesti ada re-Action. Itu dah jadi lumtrah alam?Tepuk dua belah tangan barulah bebunyi?

Tiap-tiap action di dalam dunia ini?Pasti ada re-actionnya kemudiannya? Kalau terus nak jadi MP yang baik dan dihormati oleh semua kaum? Jangan bertindak bersikap berat sebelah dan nak bela sebelah pihak aje?Itu tidak adil namanya dan bukan caranya nak selesai masalah yang timbul?

Ng Wei Aik mesti belajar berlaku adil.Mengenal budi bahasa dan adat dan adab orang-orang Melayu lantas dihormati.Barulah suasana tegang antara kaum di Malaysai ini tak terjadi? 

Sebakinya ia tetap kekal aman dan damai. Pepatah Melayu ada kata:" Buat baik itu berpada-pada,tapi buat jahat jangan sekali," Tak tahu ertinya tanya pada Samad Said. Beliau ahli bahasa.dan sasterawan negara Malaysia 

Dia boleh beri pencerahan politik kepada tokoh-tokoh DAP dari kaum Cina,Melayu dan India. Pada mereka yang kurang tahu berbudi bahasa dan kurang tahu tentang adat istiadat Melayau itu. 

Pepatah Mel;ayu ada kata,"Makan boleh sebarang makan,tetapi cakap tak boleh sebaranag cakap," Sebab pulut santan binasa.Sebab mulut badan binasa.Malu bertnaya sesat jalan.Malu belajar miskinlah ilmu di dada.

Jika sering kurang ajar ketika bersahabat? Maka akan berkuranglah sahabat, rakan dan kawan? Posted by abnmlya /Hj.abu bakar ninggal.blogspot.com at 5.55 am on September 29,2015.

SUMBER: http://ift.tt/1MZVuw0

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 • Sabah News by Sapdal Krew • Design by SApdalPBlog